Julutmaning: julgodis

Är med och tävlar om en goodiebag som www.retrolover.blogg.se och www.iwantcandy.se anordnar.
 
Jag har många favoriter när det gäller julgodis.
Men det jag tänkta tipsa er om idag är Mintkyssar.
 
 
 
 
 
Tycker dessutom att man ska tänka på "upplägget". Om man ska ta någon
gammal plåtburk från 60-talet, tråkiga plastpåsar eller som jag valde - glasburkar.
Tänk på att ha lock till burkarna om ni inte vill att era Mintkyssar
ska bli alldeles för mjuka. Jag har lock till mina burkar som jag
målat i pastellgrönt:)
 
Om du har lust å baka så kommer receptet här, väldigt enkelt och bra!
 
För 50 stycken mintkyssar behöver du:
 
1 äggvita 
5 droppar pepparmintolja/hushållsarom
3 1/2 dl florsocker
50g mörk choklad
 
Gör så här:
1. Vispa äggvitan fast. Tillsätt pepparmint och rör om.
2. Sikta ner florsockret och fortsätt vispa till en smidig massa.
3. Fyll en spritspåse med massan. Spritsa ut tunna plattor på ett bakplåtspapper. 
Denna gången testade jag något nytt, att spritsa ut massan i knäckformar. Jag tyckte det blev bra, mycket finare men man får en "mjukare" konsistens. Jag själv tyckte inte att det gjorde något men smaken är som baken:)
4. Låt dem torka i rumstemperatur, gärna över natten. 
5. Smält chokladen och häll den i en strut. Spritsa en droppe på varje mintkyss. 
Mintkyssarna ska bli lite mjuka i mitten.
 
Lycka till!
 
Johannas Retro
2013-12-19 @ 12:12:38
URL: http://johannasretro.com

Väldigt mumsigt! Fin radio du har :)

Svar: Tack så mycket:) Ha en fortsatt bra dag!
Kram
Jossan

Johannas Retro
2013-12-20 @ 08:45:17
URL: http://johannasretro.com

SV: Tack tjejen!

Johanna Retrolover Alm
2013-12-26 @ 21:16:53
URL: http://retrolover.blogg.se/

Du börjar bli så bra på att styla bilder! Kalasfint.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0